YOGA  GRENLAND

Yoga i Porsgrunn - Yoga i Skien

Timeplan finner du på http://www.yoga-grenland.no

STUDIOET I PORSGRUNN ER PÅ GML. OSEBAKKEN VGS under etasjen

I skien holder Marieke undervisnig i Holmsveien

 Sjekk ut vår hjemmeside http://www.yoga-grenland.no 

Intensivkurs i Basic for dynamsik yoga - fredag  7 og lørdag 8 sept.12 - ring Nina 90168950 kr 500,-

Mandager Marieke underviser

kl 16.30 - 17.45 Rolig Yoga

kl 18.00 - 19.30 Ashtanga Yoga I/II

 

Tirsdager Nina underviser

kl 16.30 - 17.45 Jivamukti Nybegynner etter 1.sept 2012

kl 18.00 - 19.30 Jivamukti Open

19.45 - 21.00 Klassisk Yoga frem til 1. sept 2012

 

Onsdager Nina underviser fra 1. sept

kl 18.00 - 19.30 Ashtanga Yoga II fra 1. sept.

kl 19.45 - 21.00 Klassisk rygg yoga

Torsdager Marieke underivser fra 1. sept

10.00 - 11.15 Rolig yoga

kl 16.30 - 18.00 Ashtanga 2

kl 18.15 - 19.30 Ashtanga Kurs

For oppdatert timeplan, se våre hjemmesider.

Kort timeforklaring

Ashtanga 1 - nybegynnere

Ashtanga 2 ledet time

Jivamukti Basic - nybegynnere

Jivamukti Open - Åpen time for alle, men fordel om du har vært på Basic først eller har praktisert litt yoga.

Rolig yoga - øvelser fra forskjellige yoga tradisjoner

Klassisk rygg yoga - styrke og bevegelighet for hele ryggsøylen, skulder og nakke

 

 JIVAMUKTI YOGA - ASHTANGA YOGA - MYK YOGA (klassisk stil)

Jivamukti yoga: En dynamisk yoga form som har bakgrunn fra blant annet Ashtanga yoga. Vi kombinerer meditasjon, chanting, musikk, fysiske stillinger, pluss at vi har ett budskap om at alle skal ta vare på hverandre, dyr som mennesker. En ”levende” yoga time! Til høsten kommer det Basic timer og Open Class timer.

Ashtanga yoga: En serie med øvelser som hegner nøye sammen. Pust og bevegelse er en viktig del. Denne praksisen er regnet som den mest dynamsiske yogaformen, og du blir god og varm. Vi har Ashtanga 1 som er nybegynner og Ashtanga 2 for de litt mer trente. Les mer om Ashtanga yoga lenger ned på siden.

Rolig yoga: Timene har utgangspunkt i klassisk yoga. Rolig time med enkle øvelser. Passer for alle ;-)) 

Jeg er en stolt  nyutdannet Jivamukti Yoga instruktør, Mai 2011. Det var ett veldig intensivt opphold jeg hadde på Omega Institutt, utenfor New York. Masse studier - men så lenge alt er interessant, er det bare gøy. Dagene fløy og det hele føltes som en laaang lærerik uke. Masse yogafiolosofi, meditasjon, chanting, satsang, praksis og  justeringer. Jivamukti yoga fronter vegetarisme/veganer, og vi fikk nydelig mat under hele oppholdet . Hadde dere visst hvor godt vegetarmat smaker, hadde det ikke vært noe problem å ta bort kjøttet. Kroppen føles lettere og du gjør veldig lite "skade" ved å være vegetarianer. Jeg kommer tilbake med mer av hva jeg har lært, i løpet av sommeren. Så følg med på hjemmesiden : - )) Om Shanti

Lokah  samastah  sukhino  havantu

May all beings everywhere be happy and free, and may the thoughts, words and actions of my own life contribute in some way to that happiness and to that freedom for all.

Jivamukti yoga er en “moderne” tolkning av en gammel tradisjon.

Det vil si, at i en Jivmukti yoga time vil du oppleve fysiske øvelser, meditasjon, fiolosofi, lyd/musikk og chanting.

Målet med Jivamukti yoga, er å nå en opplyst tilstand, Samadhi. Dette i følge Yoga Sutra av Patanjali. En tilstand hvor du ikke blir påvirket at alt rundt deg, hvor tankene og sinnet ditt er i ro, og du “hviler” i fred og kjærlighet med ditt indre, Selvet.

Det er ingen "enkel" vei å komme til Samadhi, men du kan følge de 8 grenene av Ashtanga yoga (ikke forveksle dette med den fysiske yoga tradisjonen Ashtanga yoga av Sri K Pattabhi Jois), dette vil hjelpe deg på veien til Samadhi.(Les Ashtangas 8 limbs lenger ned på siden)

Fysiske øvelser – vi har en dynamisk tilnærming til yogastillinger - du kan regne med å bli god og varm.

Meditasjon – en enkel meditasjon - med en jevnlig praksis vil du få mer kontroll over tankene dine, og i stedet bli en  oppservatør. Etterhvert stilliner aktiviteten i sinnet ditt og du kan være tilstede i nuet.

Yoga fiolosofi – Yoga Sutra av Patanjali er en bok vi ofte henviser til. Vi tar også opp andre aktuelle temaer, som feks fra Bagaha Gita eller tolkning av diverse mantra / chanter og ting vi opplever i livet, sett fra ett yogas synspunkt.

Lyd/musikk – vi chanter på sanskrit – ord og lyd får en sterkere betydning og vibrasjonene er med å påvirker energien. Vi bruker også musikk i de fleste timene. Dette som en del av undervisningen.

Vi legger stor vekt på de 5 Yamas fra Yoga Sutra – disse gode levegrelene/rådene er positive for ett godt liv til alt og alle rundt deg – deriblant dyr. Det er ingen krav om vegetarisme, men vi oppfordrer gjerne til en sunn holdning til dyr og fisk.

 Det vil si at vi ikke stjeler deres liv, inget seksuelt misbruk eller misligholdelse av deres liv. Når vi tilfredstilles av å ta livet av andre..... sant - vi tar liv av dyr for å til fredstille vår sult/behov.... og vi vil heller ikke innrømme at det er slik.... ja, da bør vi kanskje tenke oss om en gang til ... Vi er oppvokst i ett samfunn hvor det å spise kjøtt er det mest naturlige som finnes, men det er faktisk ikke det!!!

Dyr har rett til å leve ett verdifullt liv som oss mennesker. De fleste dyr har det ikke godt og måten de lever og dør på, påviker vårt liv med dårlig energi, via kjøttet - hvordan vi handler, påviker hvordan vi har det. Hvis vi ikke spiser kjøtt, vil det heller ikke drepes dyr for å dekke ditt behov. 

Smil til verden og verden smiler til deg. Ta ansvar for dine handlinger!

Jivamukti =  Jiva en den enkeltets sjel (individual soul) – mukti – frigjort (liberated). En sjel som har blitt frigjort i dette livet.

ASHTANGA 8 LIMBS

1. Yamas - etiske råd for hvordan du møter verden rundt deg  Ahimasa- ikke voldlig                        Satyasteya -sannhet                          Brahmacarya -seksuell "respekt"     Aparigraha - grådighet           Asteya- ikke stjele

2. Niyams - råd for ditt eget beste                                                           Sauca - renhet                                       Samtosa - tilfredshet                   Tahah - selv disiplin                              Svadhyaye - studere                   Pranidhanani - hengivenhet

3. Asana - stillinger

4. Pranayama - pusteøvelser   5. Pratyahara - å tekke sansene tilbake

6. Dharana - meditasjon        7. Dhyana - konsentrasjon        

  8. Samadhi-oppvåkning av Selvet

Disse grenene er kjent som Raja yoga - the Royal Road og står beskrevet i Yoga Sutra av Patanjali.

 

Forskjellen på Ashtanga 1 og 2 vil i hovedsak være at instruktøren bruker mer verbal undervisning i Ashtanga 2, viser stillingene sjeldnere. Jeg vil enkelte ganger holde fokus på forkjellige temaer som man kan være oppmerksom på, som gjør din praksis lettere. 

Vi underviser serien frem til Navasana

 

Påmeling tlf 90168950 eller send mail nina@bowengrenland.no

 

 

Ashtanga yoga er meditasjon i bevegelse.

En noe fysisk krevende yoga tradisjon som stammer fra mange tusen år tilbake. Sri K. Pattabhi Jois (Guruji) har utviklet denne yogaretningen og ført tradisjonen videre i vår moderne tid. Praksisen gir økt kroppsbevissthet både fysisk og mentalt. Kroppen slipper spenninger i musklatur, du blir mer bevegelig, øker balanse og utholdenhet. På det mentale så gir det deg ett roligere sinn og du blir mer oppmerksom på hva du sier, gjør og alt som skjer rundt deg, Man møter utfordinger i hverdagen på en bedre måte. Vi sier ofte at det du opplever på matta er det du opplever i hverdagen.   Yoga er en forening mellom kroppen, sjelen og sinnet.

ASHTANGA YOGA ER EN FAST REKKEFØLGE AV STILLINGER /ASANAS

Serien starter med SOLHILSEN A OG SOLHILSEN B - blir brukt som oppvarming -deretter kommer de stående posisjonene som trekant- og balanse stilinger - denne sekvensen avsluttes med krigerstillingene. Når vi setter oss ned på matta starter vi med forskjellige variasjoner av foroverbøyninger og sidevrigninger - denne sekvensen avsluttes med Navasana (båten) - når du mestrer disse stillingene kan du gå videre til neste sekvens - jeg underviser foreløbig ikke dette (ashtanga 3) -den avsluttende sekvensen består av hovedsakelig bakoverbøyninger og opp/ned stillinger før serien avsluttes med Savasana/ avspenning, en absoutt viktig stilling for at kroppen skal roe seg ned og godgjøre seg øvelsene.

Vi bruker Udjaii pusten under hele timen. Udajii pust er en lett vesende lyd som kommer fra halsen. Den gjør at du øker tempraturen i kroppen og hjeper deg å holde fokus. I klassisk yoga blir denne type pust ofte brukt i egne pusteøvelser eller i forbindelse med meditasjon. Måten vi puster på øker også lungekapasiteten, da vi holder fokus på å bruke hele brystkassa. Vi utvider hovedsakelig ut til sidene og bakover. Nedre del av magen aktiveres og holdes stabil under hele praksisen - dette også for å stabilisere i korsrygg området og unngå feil belastning. Utholdenheten vår blir bedre av å praktisere Ashtanga yoga. Man blir svett og varm og har det gøy ; -)

                     PUST OG BEVEGELSE HENGER SAMMEN vi lar pusten føre bevegelsen i stillingene -                                  Vinyasa - ett uttrykk for sammenhengende pust og bevegelse.

Ashtanga er noe fysisk krevende - du trenger ikke være sprek eller myk for å delta - det blir undervist i modifiserte stillinger - det kan ta lang tid før man når helt inn i en stilling- det skjer gradvis over tid - man må akseptere det nivået og utgangspunktet man har. Det å bli myk, er bare endel av yoga. Myk blir vi fordi spenninger i muskler slipper taket fysisk, men det kan også være andre faktorer som spiller inn. Yoga er så mye mer enn bare øvelsene. Men det er somregel der vi starter, også blir man mer bevisst på andre aspekter etterhvert. Feks via meditasjon og pusteøveler og holdninger. Kroppen vår en en stor verden å utforske.

YOGA ER 99 % PRAKSIS OG 1 % STUDIE sa Guruji

Etterhvert kan du ønske å gjøre yoga hver dag. Det er en veldig fin start på dagen. Noen ganger rekker jeg 20 min andre dager 90 min.  Somregel ligger min praksis på 45 - 60 min. Det er egentlig slik -at når du har kommet deg ut av senga og på matta - så angrer du fordi du ikke stod opp noe før. Tiden går altfor fort  -"og nå som jeg var så godt igang" tenker jeg når jeg må videre med morgenstellet. 90 min er igrunn helt perfekt - du må bare legge deg litt tidligere på kvelden.

DO YOUR PRACTIS AND ALL IS COMMING!

Timer på Down Town Sports Club

TIRSDAGER  10.00 rolig variert klassisk yoga time - Satyananda tradisjon - fokus på å tøye/smidigjøre hele kroppen, balanse øvelser, øyeøvelser, pusteøvelser og avspenning

JIVAMUKTI  YOGA        -      ONSDAGER KL 16.15 

Undervisningen varer 55 min

TORSDAGER KL 20.15 Rolig klassisk yoga time

gratis prøve time - klippekort - medlemskap

HATHA YOGA --- KLASSISK YOGA --- ASHTANGA YOGA

                   HVEM ER NINA GRØNNERØD OG HVILKEN BAKGRUNN HAR HUN I YOGA???

Høsten 2000 skjedde det mye i mitt liv. Noe av det viktigste var at jeg ble introdusert til yoga. Siden den gang har jeg praktisert yoga jevnlig. I dag er yoga endel av min hverdag.
 

De første årene praktiserte jeg klassisk yoga og mine lærere var

Birger Sørensen, Henrik Levkowetz og Moksha Thomas Kolby.

I 2004 kom jeg til det punkt å bli "utbrent" som taxi sjåfør. I tiden som fulgte økte jeg min yoga praksis.

I 2005 begynte jeg å undervise klassisk yoga på Down Town Sports Club.

Neste yoga epoke kom høsten 2007. Jeg startet en utdanning ved Norges Idrettshøyskole som treningsveileder og yoga instuktør. Her ble jeg introdusert til Ashtanga yoga. En helt ny verden for meg. Fysisk aktiv og treningsrettet yoga tradisjon med mye dybde.

Jeg startet med privat timer hos Gaute Gulbrandsrød med påfølgende Teacher Training kurser over 1 1/2 år. Gaute legger mye vekt på riktig teknikk og justeringer av stillinger.

I 2008/2009 gjennomførte jeg Alexander Medins Teacher Training program (200 timer godkjent Yoga Alliance). Denne utdanningen la vekt på Ashtanga Yoga og Yoga Filosofi. Vi studerte Bhagavad Gita, Hatha Yoga Pradipika og Yoga Sutras av Patanjali.

2011 - Jivamukti Yoga utdanning, Instruktører David Life, Sharon Gannon og Jeffrey Cohen Dette en en profesjonell og omfattende utdanning med 300 timer godkjent Yoga Alliance. Hoved  tema var Yoga Filosofi (Yoga Sutra og annet aktuelt)  Justeringer, Sanskrit, Anatomi, Chanting, Meditasjon og det å undervise -samt mye mye mer og en livserfaring som sitter langt inni kroppen. Utdanningen er intensiv, og kan absolutt anbefales for de dedikerte.

Jeg setter også veldig stor pris på de kursdagene jeg har hatt med David Swenson, Sharon Gannon og   David Life,  Naema Noor og Henrik Allum. Petros Haffenrichter, Gabriella Boziac og Yogaswari

Jeg samarbeider med Marieke Joosten. Vi tok utdanningen med Alexander Medin sammen.

 Nytt fra 2011 vil være at Jan Wold blir med som hjelpe instruktør på enkelte timer. Jan har vært en dedikert yoga elev siden han begynte i 2008, og deler gjerne sin gode erfaring med andre.

 

Ta kontakt for mer informasjon. Tlf 90 16 89 50  - e.mail: nina@bowengrenland.no

 

 
   
   
   


Hva er bowenteknikk | Historien | Hva hjelper det for | Lymfedrenasje

Om bowen Grenland | Kontakt | Hjem


Copyright © 2004 Bowen Grenland. Alle rettigheter reservert.